SinArts

Nulladik Lépés Program

A program célja az állandó struktúra nélkül dolgozó kortárstánc alkotók támogatása a produkciós időszakot megelőző kutatási fázisban.

2024-ben, immáron 6. alkalommal ismét kiírtuk a Nulladik lépés pályázatot két év kihagyás után.

>>> Görgess lejjebb a 2024/2025-ös évad támogatott kutatásaihoz. <<<

A programban nyílt pályázati felhívás útján kiválasztott kutatási programok valósulnak meg, produkciós kényszer nélkül, a lehető legnagyobb szabadásgot kapva a kérdések, felvetések körbejárására. A pályázati döntésbe immár jó gyakorlatként meghívjuk az előző program résztvevőit. A döntési folyamat kinyitása a művészek felé rengeteg tanulsággal jár számunkra és számukra is – a pályázatok olvasása többnyire nem a művész feladata, a vitába pedig ők új, számunkra ismeretlen szempontokat emelnek be. 

A lehetőséget nyílt pályázati felhívásban hirdetjük meg, a pályázók kutatási terveiket küldik el. Évente 3-4 programot támogatunk 2-3-4 hét próbatermi lehetőséggel, pénzügyi támogatással, konzultációs lehetőséggel az alkotók igénye szerint. A kutatásokat prezentáció zárja az alkotók által meghatározott formában, mely többnyire a SÍN Művészeti Központban történik, esetenként szűk szakmai közönség előtt, máskor nyitott esemény keretében, szintén az alkotók és a folyamat igénye szerint. A támogató, reflektív szakmai közeg a művészeti munka elengedhetetlen része minden generáció számára. Programunk az elmélyülés, majd a munkától való ellépés és újragondolás lehetőségét segíti.

A kutatások lezárultával az alkotók hol folytatják a munkát, produkciós munkába fognak, hol a tapasztalatok alapján más irányt vesznek – a kimenet minden esetben nyitott. Az elmúlt öt alkalom tapasztalata szerint azok az alkotók, akik a Nulladik lépés programban indították el kreatív folyamatukat sokkal átgondoltabban, felkészültebben tudtak nekivágni produkciós munkáiknak. A kutatás és a produkciós folyamat között eltelt idő, a kutatási folyamatban szerzett tapasztalatok, a munkabemutatókon kapott visszajelzések mind nagy mértékben segítették őket a produkciós pályázataik beadásában, produkcióik létrehozásában. 

A 2024/2025-ös évadban az alábbi négy kutatást támogatjuk:  

A [minőségét megőrzi] projekt egy 2024 augusztusa óta tartó, folyamat alapú kutatás, amely a termelési- azon belül is a produkcióskényszer különböző kedvezőtlen hatásai alapján kísérel meg egyfajta tartós reflexiót kifejleszteni a néphagyományok mintájára.

Vágner Orsolya, Klausz Veronika, Lévai Viola, Pataki Zoltán – KALAND projekt

Közösségi élményekkel kísérleteztünk a tánc, sport, vagy a szórakozás és előadóművészet határterületén. Egyike ezeknek a Kontakt Parkour a kutatásunk témája.
Ötvözzük a parkourra jellemző A-ból B-be haladást, a kontakttáncra jellemző, mozgásban lévő testek fizikai kapcsolódásával.

A kutatás vagy projekt fedőneve „KRÁTER”, amely nem egy előadást reprezentál, hanem egy gyakorlati praxist, ahol rövid instant performanszok létrehozásán keresztül tapasztalatgyűjtés történik. 

A kutató számára a KRÁTER a veszteség és újrakezdés fogalmát vizsgálja. Mint természeti jelenség, a kráter értelmezhető nyomhagyás, személyes trauma vagy sérülés metaforájaként.

A kutatási koncepció: az ökológiai válság méhekre gyakorolt hatásáról, és azokról a kezdeményezésekről, amelyek a méhek élettereit próbálják megmenteni, vagy éppen elkaszálni.  mindennek a lenyomatát találjuk a méhek és az ember kapcsolatában.

Mit tanulhatunk egy ilyen jól együttműködő közösségtől, mint a méhek, akik mozdulatokkal, tánccal profin kommunikálnak? Lefordítható- e emberi mozgásformákra az ő táncuk? Vajon hogyan érzékelnek minket, nagy és magabiztosnak tűnő lényeket ők? Érzékelhetjük-e olyan körültekintően és finoman egymást, mint egy méhraj, amelynek tagjai sosem ütköznek egymásba, velünk, rohangáló emberekkel ellentétben?

A 2022/2023-as évadban az alábbi négy program valósult meg:  

Niki és Zsófi sérülékeny csoportokkal dolgoznak, a résztvevők saját autentikus mozgásnyelvére épített mozgásos gyakorlatokkal. Céljuk, hogy a résztvevők egyre örömtelibb viszonyt alakítsanak ki saját testükkel és mozgásukkal. Kiinduló kérdésük, hogy mit jelent otthon lenni a testben.

2023 tavaszán az Utcafront Menedék Hajléktalan Személyek és Szenvedélybetegek Integrált Intézmény lakóival dolgoznak együtt egy 12 alkalmas sorozatban, a munka eredményeit késő tavasszal osztják meg, egyelőre még fejlesztés alatt álló formában.

A Folk Mode projekt a magyar néptánc érinthetetlenségének progresszív kutatásával foglalkozik. Az elcsépelt és dogmatikus témákat félretéve – amik zömmel fémjelzik a néptánc előadásokat – napi problémákkal, aktuál politikával foglalkozunk a tánc nyelvén. Sok mozgásformát ötvözve, Giotto és Maurits Cornelis képeiből inspirálódva Kata egy olyan improvizáción alapuló ,,néptáncot” alkot, ami elsősorban nem a társadalmi és nemi identitástól vezérelt. A kutatás legfőbb célkitűzései az uniformizáció legyőzése és egy személyiséget tükröző szólisztikus tánc megalkotása.

A First rolling kutatási területe a tánc. Egy mozgásnyelvi kutatás, ami az önrendelkezés és a testek összecsapódásának határait feszegeti. Önrendelkezés alatt a kutatás kezdeményezői a test, a mozgás, az akarat feletti uralmat értik. Azokra a területekre kíváncsiak, ahol nem az én, hanem a másik ember/táncos dönt testünk fölött, illetve hogy hogyan tud összefeszülni két test esztétizálás és sérülés nélkül.

2021/2022-es évadban megvalósult programok:
Farkas Gergő – Varvra Júlia: Büfiztető
Nagy Csilla – Petrovics Sándor: A test misztériuma
Tamaskó Helén – Molnár D Márk: 0.L

2020/2021-es évadban megvalósult programok:
Oláh Balázs és Horváth Nóra tánckutatása
Raubinek Lili: Barátságkert
Szemessy Kinga – Kicsin y Martha: Libabőr

2019/2020-ban megvalósult programok:
Molnár Csaba – Szabó Veronika: Bouffon
Stern Lili és Borsos Luca részvételi tánc kutatása
Juhász Adél: László Károlyné

2018/2019-ben megvalósult programok:
Vágner Orsi Leglogikusabb reakciók kutatása
Heim Boglárka és Petrány Eszter kutatása
Oberfrank Réka – Lévai Viola: Drive
Kelemen Patrik: Állatok ideje

Nulladik Lépés Program
Scroll to top