ECLIPSE és SCHRÖDINGERRE VÁRVA NEXT FESZT-en!

A NEXT az új generáció fesztiválja. Színház, tánc, koncert, kiállítás, irodalom, filmvetítés – a legfrissebb kortárs érkezik a Trafóba mindenféle területről. A részletes programot itt találjátok.

Párhuzamos valóságokban kezdtünk élni. Egymás mellett mehettünk az utcán úgy, hogy valójában nem ugyanabban a városban éltünk. Azt tudtuk a világról, amit elénk tettek. Látszólag mi választottunk, de csak látványos és sérülékeny buborékok nőttek körénk. Az egész gyorsan és fokozatosan történt. Megszoktuk. Lassan kezdjük érteni. Adatokból gyúrt történetek versenyeznek egymással a figyelmünkért. Az igazság elvesztette erejét. Mihez kezdjünk ezzel a 2016-ra elénk szeletelt tudással?

A második NEXT fesztivál fókusza az alkotó és a néző viszonya a saját közösségéhez. A cél: bekapcsolni, összekapcsolni titeket, minket és őket. Nem a távolból, hanem itt, a valóságban. Y generációs művészek friss és szeretni való előadásait hozzuk azoknak, akik ma akarják látni a jövőt. Rengeteg program a nagyteremben, a kistermekben és útközben; színház, tánc, performansz-előadások, csoportos kiállítás, smART, irodalmi viták, vizsgafilmek, beszélgetések és koncertek három hétbe sűrítve. Új arcokat mutatunk: még nem biztos, hogy ismered őket, pedig érdemesek rá. Izgalmasak, közvetlenek, őszinték. Mi a közös bennük? Ahogyan kapcsolódnak: a közegükhöz, közösségükhöz, a világhoz, az emberekhez, hozzád.

nextfeszt

MOLNÁR CSABA: ECLIPSE
2017.01.20. Trafó

Lyukas a zoknim. Tegnap még kölcsönkértem kétezret, ma meg hirtelen bejött a várva várt hatszázezer. Holnap sem leszek friss levegőn az biztos, mert tíztől tízig a teremben dolgozom. Min? Az Eclipse-en. Csak nők vannak benne, ami még pár napja feszélyezett, de most úgy érzem, érzem. Vagyis látom, hogy mit lehet, mit tudok kezdeni ezzel.

mcsec140_kicsi

Három kép, három ikon. Az egyikben az emberi sokaság tombol, a másik csendesebb, várnak valamire, a harmadikban meg dalokkal, mások hangjába bújva fejezik ki a szerelem kollektív világfájdalmát. Miért pont a szerelemét? Mert azt mindenki átérzi, vagy érti. LOVE. De mi marad a végén? Mindegy, mert alig várod, hogy ágyba bújj, de arra még van erőd, hogy fogat moss, miközben nézed magad a tükörben és feldereng benned mindaz, ami megtörtént, meg amit csak szerettél volna, hogy megtörténjen. De nem rossz, örülsz, hogy bebújhatsz a pöttyös takaród alá és besötétítheted a szobád.

 

mcsec045 mcsec144

Fiktív, képregényszerű világ, partikultúra, véletlenszerűen egymás mellé sodródó emberek, hullámzó, lüktető mozgás, sztereotip szituációk. Az éjszakai élet drámáin túl feloldódnak az emberi játszmák és létrejön egy, a zenével összefonódó transz állapot, amelyben az egó az ösztön árnyékába kerül. Molnár Csaba és csapata a Budapest Kortárstánc Főiskola táncosaival kiegészülve ezeket a viszonyrendszereket térképezik fel.

Rendező/Koreográfus: MOLNÁR Csaba
Előadják: DÁNYI Viktória, VADAS Zsófia Tamara, RAUBINEK Lili, VAVRA Júlia, JUHÁSZ Adél, LÉVAI Viola, CUHORKA Emese valamint a Budapest Kortárstánc Főiskola táncosai
Konzultáns (szöveg): Liza MESKOVITCS
Fény: DÉZSI Kata
Zene: VARGA Vince
Zenei szerkesztő: MOLNÁR Csaba
Dramaturg: DALLOS Máté
Jelmez: Marcio Kerber CANABARRO
Producer: RÁCZ Anikó
Támogatók: Trafó Kortárs Művészetek Háza, départs, az Európai Unió Kultúra Programja illetve a SÍN Kulturális Központ

TIMOTHY AND THE THINGS: SCHRÖDINGERRE VÁRVA
2017.01.22. Trafó

Ha bezárjuk a problémákat egy dobozba, aztán radioaktív sugárzást eresztünk rájuk, vajon eltűnnek, vagy megmaradnak? Esetleg szörnnyé változnak, és kísértenek a doboz falain keresztül?  És vajon képesek vagyunk-e összeszedni a bátorságunkat, hogy kinyissuk a dobozt, és szembenézzünk velük? A válaszokat Fülöp László a Schrödingerre várva című előadásba zárta, amelyben hat táncos járja körül mismásolt dolgainkat.

24 34

Fülöp Lászlót megszállottan foglalkoztatja, hogyan lehet emberi kapcsolatokról beszélni a tánc nyelvén. Előadásaiban pszichológiai problémákat jár körül, amelyeket nem a szavak, hanem a test eszközeivel boncol fel – és még egy jó adag játékosságot is beszuszakol melléjük.

„…amikor nyakig benne vagyunk, elmerülünk szituációkban, jelenségekben, onnan nagyon nehéz kilátni, pláne rálátni az adott dologra, ellenben kihelyezve, projektálva, megmutatva egy tőlünk független felületen, mint például a színházban, a napnál is világosabbá válnak ezek a problémák. És a megértés, átérzés később segít felismerni ezeket a szituációkat belülről is. A tánc amúgy azért annyira erős számomra, mert nagyon testi, fizikai és érzéki. Nagyon úgy képes megmutatni a dolgokat, ahogy azok ténylegesen vannak. Persze meg lehet próbálni elfedni, akár hazudni is vele, de rögtön lepattan, hiteltelenné válik, és akkor erről kezd el szólni a jelenet. t. Én azt látom, a szavak szintjén ez nem is olyan nehéz, de a testen rögtön látszik.” (Fülöp László, Jurányi Latte)

Most a fizikus Erwin Schrödinger ismert gondolatkísérlete ihlette meg: ha bezárunk egy macskát egy dobozba, és valaki radioaktív sugárzást ereszt be oda, akkor felmerül, hogy amíg ki nem nyitjuk a dobozt, addig ugyanannyi esélye van annak, hogy él a macska, mint annak, hogy meghalt. A kvantumfizika szerint ez a macska egyszerre élő és halott. A produkcióban pont így lebeg lét és nemlét között minden olyasmi, aminek privát életünkben hátat fordítunk.

„Ha van egy adott probléma, amit nem tudatosítok, akkor a probléma pont ennyire félig létezik, félig nem.” (Fülöp László, Jurányi Latte)

38 48

Fülöp László két éve alkotta meg Timothy nevezetű alteregóját, aki egyszerre egy elviselhetetlen, idegesítő csodabogár és egy szórakoztató figura, aki mindent távol tart magától – talán a legbizalmatlanabb ember a világon. Nem fél semmitől, mert nincs mit veszítenie. Az ő megszületése óta Fülöp László koreográfiái Timothy and the Things néven futnak, képzeletbeli figuránk pedig betölti a külső szem szerepét.

„Itt alakítottam ki ezt a képzeletbeli karaktert, aki nem fél semmitől, nincs mit veszítenie, mert nem ragaszkodik semmihez, és bár kicsit nihilista, de közben nagyon kritikusan és tisztán képes rálátni a környezetére és önmagára.…[Timothy] képes rámutatni a dolgok gyenge pontjaira, megmutatja a teljes képet, nemcsak azt, amit látni szeretnék. Titkos tudása persze nincs, mert ilyen álguru szerintem, de érzékenysége az van, és talán ez mind, amit tőle kaptam, egy nagyon tiszta és éles szemüveget, látásmódot, amit legalább annyira kritikusan kezelek, mint amennyire ő mindent maga körül.” (Fülöp László, Jurányi Latte)

Ez az előadás fordulópont Fülöp László (és Timothy) életében, hiszen eddig csupán duókat és triókat koreografált, ám most a Fővárosi Önkormányzat Staféta programja lehetőséget teremtett arra, hogy hat táncossal foghasson munkába. Folytatja a munkát olyanokkal, akikkel már sok közös darabot tudnak maguk mögött: a korábbi Lábán-díjas előadása táncosaival, Biczók Annával és Cuhorka Emesével. De olyanok is Schrödinger keresésére indulnak, akikkel még sosem dolgozott együtt: Furulyás Dóra, Kelemen Patrik, Marcio K. Canabarro és Varga Csaba is részt vesz a produkcióban. Canabarro egy héttel később más színekben is visszatér a Trafó táncszőnyegére; akkor a világhírű Meg Stuart produkciójában szerepel majd.

schr_039 schr_177

Fülöp László Lábán Rudolf-díjas fiatal táncos, koreográfus, az L1 Egyesület tagja, a Budapest Kortárstánc Főiskolán végzett, azóta számtalan hazai és külföldi alkotóval és társulattal dolgozott együtt, valamint saját darabokat készített a SÍN Kulturális Központtal együttműködve. Az utóbbi időben a dán Granhoj Dans Company-val turnézik. 2015-ös darabja „there’s an elephant in every room…” címmel Lábán Rudolf-díjat nyert. Társulata a Timothy and the Things név alatt az emberi jelenségek azon ismerős-ismeretlen halmazát kutatja, amely mozgásban tartja viszonyainkat a hétköznapok során.

Interjú Fülöp Lászlóval: http://juranyihaz.hu/fulop-laszlo-timothy-and-the-things/

Alkotó-előadók: Biczók Anna, Cuhorka Emese, Furulyás Dóra, Kelemen Patrik, Marcio K. Canabarro, Varga Csaba
Zene: Mizsei Zoltán
Fény: Pete Orsolya
Jelmez: Kasza Emese / Mei Kawa
Hang: Varga Vince
Koreográfus: Fülöp László
Produkciós vezető: Trifonov Dóra
Producer: SÍN Kulturális Központ
Támogatók: Budapest Főváros Önkormányzata, Staféta, FÜGE, Budapest Városarculati KFT., SÍN Kulturális Központ, Műhely Alapítvány